fredag 30 oktober 2015

Mer recept..

Fick idag recept av min mor som hon hade hittat i tidningen hemmets. Fanns många recept som såg goda ut, så tänkte dela med mig av några.
Jag älskar nougat kakor så den första blir

Nougatgömmor.
ca 35 st

4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl florsocker
200 g smör
1 äggula
Nougatfyllning:
100 g nougat
35 st hasselnötter
Garnering:
35 st hasselnötter
30-50 g nougat

Gör så här:
Blanda snabbt mjöl, florsocker, tärnat smör och äggula till en deg.
Dela degen på mitten. Forma till rullar, ca 3 1/2 cm i diam. Skär rullarna i bitar.
Nougatfyllning:
Dela nougaten i tärningar. Lägg en bit tillsammans med en nöt på varje kaka. Nyp samman degen runt fyllningen. Lägg kakorna på plåt med bakplåtspapper.
Garnering:
Sätt nötter på kakorna. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Låt svalna.
Smält nougaten över vattenbad och ringla det över kakorna.
 
Syltgrottor
ca 30 st

200 g smör
1 dl strösocker
4 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
5 fint rivna bittermandlar
Fyllning och garnering:
1/2 - 1 dl fast sylt, t.ex jordgubbssylt.
ca 25 g mandelspån
Ugn: 200°

Gör så här:
Rör smör och socker poröst. Blanda resten av ingredienserna och ha i det sedan i smöret och sockret. Rör samman allt till en deg.
Forma degen till en längd. Skär i bitar. Rulla sedan dem till bollar och lägg dem i småbrödsformar.
Fyllning och garnering:
Tryck en fördjupning i varje boll och klicka i sylt. Strö sedan på mandelspån.
Grädda i mitten av i ugnen ca 10 min.
Kardemummahjärtan
ca 50 st
2 1/2 dl vetemjöl 
1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 liten äggula
Pensling och garnering:
1 äggvita
1 tsk stött kardemumma
1/2 msk strösocker
Ugn: 200°

Gör så här:
Blanda mjöl, socker och vanilj. Tärna smöret och tillsätt det. Blanda till en smulig massa. Tillsätt äggulan och blanda samman till en deg. Använd gärna matberedare, kör i så fall bara precis samman till en deg. Låt vila svalt i plast ca 30 min.
Kavla ut degen till 2-3 mm tjocklek. Ta ut hjärtan med mått. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper.
Pensling och garnering:
Pensla med lätt vispad äggvita. Blanda kardemumma och strösocker. Strö över det på hjärtana.
Grädda i mitten av ugnen i 5-6 min. Låt svalna.

Imorgon tänkte jag skriva två recept till lussebullar och egen deg till pepparkakor. Sedan får det bli lite mer julpynts tips.

Ha det gott.
Kram Marre


 

Inga kommentarer: