tisdag 27 oktober 2015

Vad är julstämning för dig..

Är det när du får ta fram adventsljusstakarna och adventsstjärnorna så dem lyser fint i fönsterna?

Eller kommer julstämningen inte förrns det är dags att börja med julbaket eller julmaten?
Eller kanske när det är ljusslingor och julfigurer som finns ute på trädgården som gör att du kommer i julstämning. Eller när man har gjort ett besök på Liseberg där det finns mycket ljus att titta på?

Eller räcker det med att få känslan när man börjar att pynta i sitt hem och kan stå och titta in igenom fönstret och se allt mys inne medans snön faller tyst ner på marken?




Jag börjar tidigt att få julstämning, redan i början av oktober kände jag att jag knappt kan vänta till mitten av november. Planerar i huvudet hur jag vill ha det och kan ibland sätta igång med att pyssla dekorationer inför julpyntandet. Men väntar snällt med att pynta till i alla fall andra veckan i november. Kanske tidigt för vissa men jag kan inte vänta hur länge som helst. Jag är som ett barn i en godis butik jag vill, jag vill, jag vill.....

När all julpynt är uppe går jag och myser tittar på allt som glittrar och lyser. Så fort dem vi hyr av sätter upp adventsgranen ute kan jag länge stå och titta på den. Då den lyser så fint i mörkret och kommer då snön så blir det som pricken över i:et.

Kommer ihåg när jag bodde hemma och mamma julstädade och satte upp julgardiner och pappa julpyntade. Då mös man, när julen var slut och även nyår och allt skulle plockas bort och gardinerna blev bytta så kändes det tomt. Så det är något jag verkligen har tagit med mig, det ska vara julpynt och ljus och det ska vara fina julgardiner och snyggt och rent överallt annars blir det ingen jul och jag får inte den där julkänslan. Jag kommer för alltid vara en jultok, fattas bara en dekorationsbrasa också haha.


Jag och sambon ska försöka göra en egen dekorationsbrasa med tapet som ser ut som tegel, ljusslinga och vedträn. Ska bli kul och intressant att se hur det ser ut när det blir klart om det blir bra eller inte.

Ha det gott alla.

Kram Marres



Inga kommentarer: