tisdag 22 oktober 2019

22 Oktober 2019 Lista om Julbloggandet.


Hej.


Hittade en jullista på Annies blogg Våran Lilla Julvrå som jag tänkte svara på.

1. Varför började du julblogga?

Först var min lilla blogg en vanlig vardagsblogg, men skrev inte så mycket i den som jag egentligen ville. Det kunde dröja månader innan jag skrev i den så jag tog mig en funderare på om jag skulle fortsätta med vardagsbloggandet, om jag skulle sluta skriva helt eller göra om sidan. Detta var några månader innan julen och jag valde att göra om det till en julblogg istället. Vilket jag inte ångrar, älskar allt som har med julen att göra. Julfilmer, julmusik, julmat, Julpyntandet o.s.v. När det kommer till saker som hör till julen känner jag en glädje och värme i hela kroppen, minnena från barndomen kommer upp och jag kan inte sluta le. Min sambo säger ofta till mig att mina ögon tindrar och att jag har ett leende som sträcker sig över hela ansiktet när jag ser julpynt i affärer, när det är dags för julplaneringen. Men även när man är ute och åker förbi varje hus eller lägenhet som det lyser en vacker stjärna, ljusstake eller ljusslingor här och var, jag älskar det.

(En bild från mammas torp när jag och sambon bodde där)


2. Vad heter din julblogg och varför gav du den det namnet?

Min julblogg heter Julstämning hos oss, det namnet fick den pga att det är den känslan jag får när det är färdigpyntat i hela hemmet och allt man ville göra för julen som närmar sig är klart.

3. Hur tänker du runt utseendet på din julblogg?

Har inte tänkt så mycket på utseendet, hittade bakgrunden på internet valde att ha rött då jag tycker att det tillhör julen där texten är och la sedan dit snöflingorna för att det skulle bli lite mer julstämning. Är inte så jätte bra på att fixa snygga bakgrunder själv så det fick bli det enklast möjliga, hade jag kunnat fixa så det är en liten ren bredvid bloggnamnet hade det nog varit det nu haha. Så får se om jag luskar ut hur man gör så kanske det kommer ut fina bilder där också.

4. Vad brukar du sitta/ligga/stå och julblogga?

Jag sitter alltid vid datorn i vardagsrummet och skriver i julbloggen. Har hänt att jag har skrivit ifrån mobilen men tycker det är lite krångligare att hålla koll på vad man skriver och hur det kommer se ut när det är klart.

5. Vad får dig att känna för/vilja skriva ett julbloggsinlägg?

Jag skriver i julbloggen när jag känner att jag vill vara i min egna lilla julbubbla för att ta en paus ifrån vardagen. Just detta året är det så mycket som händer runtomkting oss så har inte riktigt haft så mycket tid över till att julblogga vilket jag tycker är synd. Men förhoppningsvis lugnar det ner sig och jag kan börja att skriva lite mer här, vilket jag ser fram emot.

6. Har du ett speciellt tema/fokus/tanke med din julblogg?

Nja det vet jag inte riktigt älskar att pyssla egna julpynt till varje jul och tycker det är kul att tipsa andra om det också. Men även dela med sig av recept, julpynt som man har hemma men även det som finns i butiker för man vet aldrig det kan finnas någon av er läsare som letar efter något men kanske inte riktigt hittat det man vill ha och så får man tips av någon som skriver julblogg var man kan finna det man söker. Så ja tanken med min julblogg är nog att tipsa andra julälskare och även visa vad julen är för mig.
(En bild ifrån en plastgran på Eko gav mig ett tips om att torka grankottar för att sätta i granen i år. Så nu ligger det grankottar på tork för att öppna upp sig och sedan pryda granen när det är dags.)


7. Tänker du på din julblogg under HELA året?

Någon gång under året kan jag tänka på julbloggen men då oftast när jag funderar på att starta en vardagsblogg igen även om den förra blev omgjord till julblogg haha. Men känner att det kan vara skönt att skriva av sig om vardagen i en annan blogg och låta julbloggen vara en julblogg.

8. Vad tycker du är det mest positiva respektive negativa med att julblogga?

Vet inte om det finns något negativt med att julblogga, ser bara positivt på det. Det är kul att ha sin lilla julbubbla att gå in i med vetskapen om att det når ut till så många andra julälskare där ute. Man får göra som man själv vill när det gäller julsakerna finns ingen som tittar konstigt på än för att man kanske är lite tidig med att titta ut julpynt som man vill ha till den kommande julen. Vilket jag tycker är skönt, för det är lite jobbigt när andra tittar på en och undrar om man inte är riktigt klok som börjar prata om julen flera månader innan det ens är dags för jul. Men i jultokarnas värld finns det inget som heter förtidigt och vill man titta på julpynt när andra tittar på Hallowen pynt så är det ingen som tittar konstigt på en hehe.

9. Om du skulle ha kunnat intervjua vem som helst (levande/historisk/känd/okänd) för ett julbloggsinlägg, vem skulle det vara och varför? Tomten räknas INTE!

Men oj så svårt det vet jag faktiskt inte, min mamma kanske hon tycker det är mysigt med julsaker med. Så kanske ska knåpa ihop en liten lista med frågor och intervjua henne för att lägga upp på bloggen, kul att veta lite mer om vad hon tycker om allt som har med julen att göra.


(Hemma hos mamma förra julen)

10. Finns det någon annan julbloggare vars julfirande du skulle vilja ta del av?

Tycker att alla julbloggare verkar ha olika mysiga traditioner så hade varit kul att ta del av allas julfirande och kanske ta med sig dem traditionerna till sitt eget julfirande. Man kan aldrig få för mycket jul.


Ha det gott

Kram Kram Marre

2 kommentarer:

Annie sa...

Åh vad GLAD jag blev att du tog dig tid att svara på frågorna! Vilken kul idé att intervjua din mamma om julen:) Min mamma var också jätteduktig på att skapa julstämning hemma, och om det inte hade varit för henne tror jag inte att jag hade älskat julen som jag gör nu. Häromåret pratade jag med henne just om det och det var riktigt kul att höra hur hon tänkte om det när vi växte upp, och hur hon ville sprida julmys till mig och min syster. Hon nämnde saker som jag hade glömt bort också så det var himla fint att prata om det <3.
Hoppas att du hittar mer tid att julblogga framöver för din julblogg är riktigt mysig:)

Marre82 sa...

Vad kul att du tycker det :)
Ja jag tänkte knåpa ihop lite frågor som jag kan ställa till henne så fort tiden ges till det :) Mamma var den som julstädade och bytte gardiner medans pappa var den som pyntade så man fick mycket av båda. Skulle vilja intervjua dem båda men då pappa har demens så kommer det nog bli lite svårt. Så det får bli att jag intervjuar mamma och ser vad hon har för roliga och intressanta svar <3 :)
Tack det värmer jätte mycket att du tycker om min julblogg <3 :) och Tack för den roliga listan det var riktigt kul att svara på alla frågor :)