tisdag 1 oktober 2019

1 Oktober 2019 Favorit julsaker

Hej.

Tänk vad tiden går fort redan första oktober. Sambon är iväg för att fixa vinterdäck till "nya" bilen så man är beredd för vintern. Jag sitter och tittar på alla kort från alla jular som vi firat i lägenheten. Kan konstatera att julsakerna har fyllts på sen den första julen.hehe

När jag satt och tittade på bilderna så slog det mig att jag har några favoriter bland allt juligt och ville dela med mig av det.

Det första är en värmeljushållare som jag fått av min mor.



Tycker den är jätte fin och måste alltid stå framme så man kan titta på den och drömma sig bort till ett vinterland.

-----


Denna fina julgardin fick jag också av min mor. Tänk vad många gånger jag gått och tittat på den när den hängt i mammas fönster på julen. Kan säga att man var bra avundsjuk för jag ville också ha en så fin gardin. Nu äntligen hänger den i vårt fönster på julen och jag är så tacksam att jag har fått den av min mor. Det är en café gardin vilket jag tycker väldigt mycket om då vi alltid brukar ha café gardiner i köket annars.

-----



Julstrumpan har hängt med mig sen jag var liten, jag fick godishus i den varje julaftonsmorgon. Så när man vaknade tog man med sig både godishus och julstrumpa ner till vardagsrummet för att sitta och titta på tv:n. Så satt man där och gosade med julstrumpan medans man åt godis. Nu brukar det inte ligga något godishus i julstrumpan men den får ändå vara med varje år. Så jag kan titta på den och minnas alla jular när man var liten.

-----


Ljusstake som min mor och far hade när man växte upp. Denna fick jag av min far förra året. När han kom med den till oss och visade vad han hade med sig kunde jag inte sluta le. Vilken nostalgi tripp man fick, jag älskar den. Så på kvällen fick den ta plats i sovrummet och jag kunde sitta och titta på den hur länge som helst.

-----


Denna tjusiga tomte har fått följa med många jular. Har alltid haft en tomte under granen när man växte upp så för mig är det en självklarhet att fortsätta med det.

-----


Och sist men inte minst våran adventsstjärna. Vi brukar ha en ljusslinga ovanför köksskåpen så vi behöver inget som lyser upp vårat köksfönster som en ljusstake gör.  
Så den passar perfekt att ha i köket då den ger ett väldigt mysigt sken. 

-----

Har ni något hemma till julen som ni älskar eller tycker väldigt mycket om? 

Ha det gott.

Kram Kram Marre

6 kommentarer:

Anette - En fin jul sa...

Så mycket fint julpynt, jag har själv likadana blåa ljuslyktor som jag också tycker jättemycket om :)

Marre82 sa...

Tack :) Vad roligt dem är väldigt fina :)

Annie sa...

Vad fina julsaker! Visst är det underbart när föräldrarna ger en julsaker från barndomen som man har en massa minnen ifrån?! Jag har tex en godisskål i trä, och jultomten under granen som min mamma har sytt <3 För att inte tala om den underbara julbonaden som jag har älskat i alla år och som nu hänger på min vägg varje jul!

Marre82 sa...

Tack <3 Ja jag tycker väldigt mycket om saker där det finns historia bakom. Så man kan gå och titta på dem och minnas. <3

Annas Strålande Jul sa...

Oh my god, den där tomten under granen ser nästan exakt ut som den gamla fina tomte som brukade sitta under min mormor och morfars gran när jag var liten och som jag älskade mer än något annat!!! Extremt snarlik! Tyvärr försvann den i samband med att mormor dog och hennes dödsbo rensades ut av morfar, så jag har inte sett den på 27 år nu. Blir nästan lite tårögd! Jag skrev om den förra året här: http://julstralandejul.blogspot.com/2018/11/under-julgranen.html (andra bilden).

Så mycket fint och nostalgiskt du visar upp! Det är ofta de sakerna som man växt upp med som betyder mest. <3

Marre82 sa...

Vad tråkigt att den försvann, men håller med om att våran tomte är rätt lik den tomten din mormor och morfar hade.
Jag hade två tomtar innan men när min mamma flyttade till hus så tyckte jag att hon behövde en liten hustomte hos sig. Så hon fick den ena tomten, hon har dock ingen stor gran då det tar upp rätt stor plats i det lilla torpet. Men "hustomten" får alltid vara med varje år till julen. :)

Tack <3 Ja det man fått av min mamma och pappa betyder väldigt mycket då det är mycket minnen ifrån barndomen. Men idag ska jag titta lite på julgardiner som jag har, vad man ska spara och vad min käre pappa kan vilja ha när han väl får nytt boende. Så roligt att få saker ifrån barndomen men också roligt att skapa nya minnen tillsammans med familjen och ge tillbaka när det behövs <3