torsdag 21 oktober 2021

21 Oktober 2021 Julfrågor till syster

 Hej.

Har gjort julfrågor till mamma ett år.

 Detta året valde jag att ställa lite julfrågor till min syster Madde.

Så här kommer dem:

1. Pepparkakor eller Lussebullar?

Absolut pepparkakor.

2. Ischoklad eller Knäck?

Bägge, men knäck om jag måste välja.

3. Lax eller Sill?

Sill nej usch. Lax självklart.

4. Vad är viktigast på julbordet?

Julskinka och lax är viktigast på julbordet.

5. Revbensspjäll eller Jansson?

Revbensspjäll.

6. När tycker du att det är okej att börja pynta inför julen?

Till Lucia.

7. Kan du komma på något negativt om julen?

Ja all stress.

8.Det positivt med julen?

Allt gott man stoppar i sig. Värmen o myset med alla ljus, tiden tillsammans med nära och kära.

9. Vad framkallar mest julstämning?

Självklart måste det vara snö på julafton o det får gärna snöa. Granen, tomtar o julmusik.

10. Favorit juldoft?

Pepparkaka.

11. Bästa jul barndomsminne?

När lille bror o jag gömde oss bakom granen o åt all godis i smällkaramellerna.

12. Ris a la malta eller Risgrynsgröt?

Ris a la malta med mycket grädde 😋

13. När vill du ha snö och hur länge vill du att snön ska ligga kvar?

De ska vara snö på Lucia, sedan försvinna och komma tillbaka på julaftonsnatten. Ligga över jul och nyår o sedan försvinna.

14. Konstigaste julklappen du fått?

Gamla fula begagnade dukar som personen själv inte ville ha eftersom att dem just var fula.

15. Vad kan du vara utan på julbordet?

Definitivt allt som har med sill och ansjovis att göra.

16. Bästa julklappen du fått?

Positiva svaret på graviditetstest under mellandagarna, då jag trodde jag var magsjuk men visade sig vara yngsta dottern istället.

 17. Din favorit bland dina julsaker?

En gammal tomte som jag fått av gammelmormor o gammelmorfar när jag var 10 år.


Gick inte så bra för henne att ta kort på sin tomte då en liten sötnos också ville hälsa på honom.


Men andra bilden lyckades hon iaf.

18. Vilken är din favorit jullåt?

Så mörk är natten är absolut finast.

19. Finns det någon jullåt du inte tycker om eller som du inte tycker hör till julen?

Smågrodorna i prästens lilla kråka, men dem sjunger man väll mer vid julgransplundring? Men jullåtar vet jag inte direkt. Men bjällerklang är jag inte så förtjust i faktiskt.

20. Tycker du att det är skönt när julen är slut eller vill du att julen ska vara längre?

Ja det är väll skönt, men blir väldigt tomt o kallt när man tar bort allt pynt.

21. Fanns det något julpynt som du tyckte om när du var liten?

Ja min tomte såklart o så klockan som spelade musik som pappa alltid hänge upp.

-----

Det var alla frågorna. jag tackar min syster för att hon ville svara på alla frågor. 💖

// Marre


Inga kommentarer: