torsdag 22 november 2018

22 November 2018 Recept till Julen

Hej.

Tänkte att jag skulle dela med mig av recept som jag brukar använda mig av till julen.
Börjar med ugnsomelett, då jag alltid gör det varje jul en liten tradition som har följt med sen jag var liten.

I omeletten kan man ha i olika saker för tycke och smak, vare sig det är räkor, korv eller svamp.

Ugnsomelett.

Tillagnings tid ca 20 minuter. Ugnstemp: 175 

4 Ägg
4 tsk Mjöl
6 dl Mjölk (Jag brukar ha 4 dl Grädde och 2 dl Mjölk för att få den mer fluffig i konsistensen)
1 1/4 tsk salt

Till formen: Smör eller Margarin

1. Alla ingredienser vispas hastigt tillsammans för att sedan ha i en smord form. 
2. Ha i räkor, svamp eller korv innan formen sätts in i ugnen. Efter ca 20 minuter är omeletten färdig.

----

Det andra receptet är på Marängkakor, som är rätt söta med supergoda.

Marängkakor

Ugnstemp: 150

2 hg Margarin
2 tsk Vaniljsocker
1 1/2 dl Socker
4 dl Vetemjöl
2 Ägggulor

I slutet

Marängen

2 Äggvitor
2 dl Socker
1 hg malna Nötter

Gör såhär:
1. Vispa ihop alla ingredienser till smeten. När du har en slät smet häll i det i bullformar eller i en långpanna. 
2. Vispa ihop Äggvitor och socker så det blir maräng ha sedan i dem malna nötterna. Häll sedan marängen över kakorna och grädda sedan i ugnen.

----

Brukar ha mer på vårat julbord när det gäller mat, som te.x Jansson, Skinka, Köttbullar, Korv o.s.v. Köttbullar gjorde jag för ett tag sedan, vilket jag delade med mig av recept här.

Ha det gott.

Kram Kram //Marres82


Inga kommentarer: