onsdag 14 november 2018

14 November 2018

Hej.

Hade ingen tanke på igår att det var precis en månad kvar till Lucia, tänk att tiden springer iväg när det börjar närma sig jul.

Funderade lite på vad jag har för traditioner varje år fram till jul. Det första jag kom på är alla julfilmer som finns att titta på och vilka jag vill se varje år. 

Dem jag måste titta på varje år är Ensam Hemma filmerna, Polarexpressen, The Holiday och Grinchen. Vill så gärna se den nya Grinchen så får se om det snart blir av. Är det någon som sett den nya?? Och tyckte ni att den var bra?

När det gäller andra saker som jag känner att jag måste göra innan julen är att pyssla ihop eget julpynt. Det finns något mysigt i det att kunna sitta och pyssla ihop något medans man har julmusik i bakgrunden. Eller en julfilm som man kan titta till på då och då.

Jag vill gärna skapa så mycket julstämning som jag kan för att det ska bli mysfaktor på hög nivå, Kunna sitta ner och njuta av allt som är runtomkring. Även om det inte är precis julpynt överallt för då kan det kännas som att det blir en aning för mycket. Speciellt i vårat hem.

Vill gärna att doften av glögg och pepparkakor ska linda in hela hemmet i harmoni. Skulle gärna vilja hitta någon doftspray för alla rum som håller i sig men har inte riktigt hittat det. Så tips mottages mer än gärna om någon vet vart man kan hitta någon juldoft som sitter i länge. 

Sen planeringen av julmaten är ett måste för mig vad man vill ha på julbordet varje år och om det finns något nytt som man kan testa.

Gjorde julköttbullar i måndags och tänkte lägga in recepten här om det är någon som vill testa.

Julköttbullar.

1 kg köttfärs
1 lök
2 dl glögg
1 1/2 dl ströbröd
2 ägg
2 dl grädde
vitpeppar
svartpeppar
salt

Låt ströbrödet svälla i glögg och grädde. Stek löken mjuk i smör. Blanda alla ingredienserna till en smet, krydda efter smak. Stek på hög värme så köttbullarna får en fin yta. 
Vilken sorts glögg som används är upp till var och en.

Ett tips är att krydda dem lite medans man gör dem och krydda lite mer när det är dags att göra i ordning köttbullarna till julen.  

Ha det gott.

Kram Kram // Marres82


Inga kommentarer: