måndag 16 oktober 2017

16 Oktober

Hej

Idag tänkte jag lägga upp två pyssel man kan göra till julen Torkad Apelsin och Blockljus med Kanelstänger. Jag börjar med:

Torkad Apelsin

Börja med att skära tunna skivor av valfritt antal apelsiner.

Sätt sedan ugnen på låg värme, allt mellan 50-100 grader är lagom. Börja dock på lägsta värmen, och höj gradvis om det behövs.

Placera dina apelsinskivor på ett ugnsgaller.

Låt apelsinskalen stå i ugnen tills de börjar mörkna och anta ett torrare utseende. Märker du att det behövs mer värme höj ugnsvärmen (max 100). Titta till apelsinerna ofta så de inte bränns eller torkar ihop alldeles för mycket.

Apelsinerna är färdiga när frukten inte längre känns blöt. Det tar cirka 4 timmar med angivna gradantal.

Sen kan man hänga upp dem i granen, lägga dem i en glasburk eller hitta på något annat med dem. 
----------------------------------
Blockljus med kanelstänger


Börja med att välja ut ett blockljus som du tycker passar till kanelstängerna du har tänkt att använda. När du gjort det så sätt ett gummiband runt blockljuset för att kanelstängerna ska sitta på sin plats. 

När du är nöjd med placeringen av kanelstängerna kan du sätta dit ett band runtom för att dölja gummibandet. 

Jag hittade dessa två pyssel på nätet och vill verkligen testa. Men vet inte riktigt om jag vågar tända ljuset med kanelstänger, gummiband och vanligt tygband på. Så jag funderar på om jag ska välja ett blockljus som är med batteri istället. 

-------------------------------------------------------------------------

Ha det gott.

Kram Kram // Marres82 

Inga kommentarer: