fredag 6 september 2019

6 September 2019 En julig lista

Hej. 

Har sett så många olika listor om frågor angående julen, tycker att det är både intressant och rolig läsning. Så här kommer en till jullista.


Har du någon jul-sak som ligger dig varmt om hjärtat?
En ljusstake som min mor och far haft.





Vad är det bästa med julen?
All värme och glädje som utspelar sig på julen.

Vad måste finnas på julbordet?
Jansson, ugnsomelett, korv, skinka och köttbullar.

När börjar du köpa julklappar?
Vill alltid vara ute i god tid. Men det slutar alltid med några dagar innan jul.

När börjar du planera inför julen?
I slutet av augusti börjar jag planera, gör då listor och kikar på Pinterest efter inspiration.

Vad dricker du helst fram till och på julen?
Glögg, något gott te och lite julmust.

Var firar du jul helst, hemma eller borta?
Hemma, då jag tycker det blir stressigt om man ska åka iväg till olika ställen för att hinna med att fira hos alla.

Brukar du ha doftljus eller vanliga?
Både och tycker om när det doftar jul hemma med hjälp av doftljusen men också ha lite värmeljus här och var.

Har du något tips för att få hemmet att dofta jul?
Sätta upp apelsiner med nejlikor lite här och var.

Delar ni ut julklappar innan Kalle Anka eller efter?
Vi brukar dela ut julklappar medans Kalle Anka är på tv:n

Brukar ni ha julrim på julklapparna eller inte?
Vi brukar sätta dit en God Jul klistermärke.

När börjar du julpynta?
Börjar till första advent. Har många rum att gå igenom och planering i varje rum. Så det tar sin lilla tid.

När börjar du pynta granen?
En till två veckor innan jul, så man hinner att njuta av granen. Plockar ner den innan nyår.

Vill du ha snö på julen eller spelar det ingen roll?
Vill ha snö då det ökar julstämningen.

Låter du prydnader stå framme när du tar fram julsakerna eller plockar du undan dem och gör plats för tomtarna m.m.?
Jag brukar plocka bort saker som annars står framme för att göra plats för mina tomtar och annat pynt.


Kram Kram Marre




Julbloggare som också svarat på min jullista.









4 kommentarer:

Annie sa...

Den här kanske jag kopierar till min blogg:)

Marre82 sa...

Ja gör det :) Bara roligt om fler hänger på :)

Annas Strålande Jul sa...

Vilken trevlig lista du knåpat ihop! Jag har äntligen svarat på den nu. :)

Marre82 sa...

Vad kul :) Då ska jag ta och läsa dina svar <3