söndag 22 december 2019

22 December 2019 Närmar sig med stormsteg

Hej.

Nu var det tio dagar sen jag uppdaterade här på julbloggen. Anledningen till det kan man kanske tänka sig vara julstök. Men nej det har varit lugnt med det i år, men anledningen hittar man i min Vardagsblogg

Den 23:e ska vi iväg sent på kvällen för att hämta min stora syster och hennes äldsta dotter i stan. Sen den 24:e ska vi åka tillsammans och hämta pappa. 

Förra året firade jag och sambon bara han och jag plus lilla vovven och gamle katten vi hade då. Det var mysigt det med och ibland kan det vara skönt att inte behöva stressa till julen.
Vi vaknade runt 9 på morgonen och åt risgrynsgröt. Djuren fick varsitt paket på morgonen och lite senare blev det dags för julmaten. Vi firade julen som vi brukar göra med Kalle vid tre och julklappar efter det.

Vill dela med mig av lite små klipp om hur det ser ut här hemma hos oss nu inför julen.


Detta är vårat gästrum, blev inte så mycket där inne just nu men funderar på om jag ska titta igenom julsakerna och i alla fall sätta upp en tomte.

Samma sak i trappen/hallen brukar ha lite julmys där med men i år står det ett litet hus med lampor på ett skåp. Ska nog ta och fixa i ordning där med sen.
-----



Vårat sovrum med gardinerna jag fick av mor, älskar dessa gardiner mina ögon hamnar på dem varje gång jag går in dit.
Den lilla granen som är vår vovves gran och så adventsstjärnor i varje fönster. Stjärnorna är köpta från Rusta.
Bäddsetet vet jag inte riktigt vart vi köpte då det var några år sen, men tror dem är från Jotex.

-----


Köket har fått lite jul i fönster och på bordet. Tänkte sätta upp två guld glittriga julklockor i taket med. Har en ljusslinga ovanför köksskåpen som varit där sen den första julen vi firade i denna lägenhet. Men i år så hörde jag att det surrade om den så vågar inte använda den. Men den har fungerat i 7 år så är riktigt nöjd med den. Då vi försöker hitta någon annanstans att bo så får den sitta kvar tills den dagen man flyttar.
Stjärnan på bordet är en batteri stjärna som vi köpte på Dollarstore för 20 kr. Tror det var för 2 år sedan och den fungerar bra fortfarande. Har en till stjärna men den har nog åkt i golvet då den gärna vill blinka istället för att vara ett fast sken.

-----


Vårat vardagsrum som går i silver, svart och vitt. Får se om jag lägger till något mer här inne också, men tycker att det kan vara skönt att inte ha så mycket som vi haft tidigare år.
Ville ha en lite smått blinkande ljusslinga i granen, men kunde bara hitta ljusslingor som blinkar som att det vore diskotek. Men så hittade vi en ljusgardin som hade lite lugnare blinkande lampor, plus att alla lampor inte blinkar.
Vi hittade ljusslingan på Rusta och trodde först att den inte skulle räcka till våran gran. Men efter lite pysslande och springande runt granen några varv tills man blev yr, satt ljusgardinen på plats.
Dem gråa gardinerna i fönstren fick jag av min syster och dem svarta med glittriga silverhjärtan på köpte vi på Jotex om jag inte minns fel. Ska ta och lägga upp dem gråa gardinerna då dem är väldigt långa.

-----

Ska bli kul att se vad man hittar på den 23:e efter man hämtat syrran och systerdottern, vet att min syster skulle ha med sig skinkan så det blir att griljera den på kvällen. Sen får vi se hur trött systerdottern är då hon har jobbat kväll, kanske kan man spela lite sällskapsspel tillsammans. 
Hade gärna haft lite snö till julen, men vad det verkar som så kommer det regna dagen innan julafton och även på julafton.

Har ni fått någon snö?

// Marre


Inga kommentarer: