måndag 2 december 2019

2 December 2019 Recept

Hej.

Tänkte dela med mig av receptet på mums-mums.

Dem är tidskrävande men jag kommer försöka göra dem i alla fall en gång om året och då till julen. Kommer ihåg när jag var 12 - 13 år och min syster kom hem till oss till julen och gjorde dessa. Dem blev snabbt en favorit och även om jag inte ätit dem sen dess kommer jag fortfarande ihåg den fluffiga mjuka smaken.

Så i år frågade jag min syster om receptet då jag inte alls kom ihåg vad dem hette. 
Hon letade bra länge då det hade varit ett bra tag sen hon gjorde dem, sen slutade det med att hon hittade receptet på nätet.

Så tänkte dela med mig av det nu.

Mums-Mums

Receptet ger 20 i en långpanna.

Du behöver:

4 1/2 dl Strösocker
3/4 dl Florsocker
1 st Äggvita
1 1/2 Kallt vatten (Måste vara kallt vatten)
1 1/2 msk Gelatinpulver
1 1/2 dl Kokhett vatten ( Måste vara kokande vatten)

Till garnering:

4 - 5 dl Kokosflingor 
1 1/2 Kakao

Gör så här:

1. Blanda strösocker, florsocker, äggvitan och det kalla vattnet i en skål. 

2. Rör ut gelatinpulvret i det varma vattnet och tillsätt detta försiktigt under vispning i sockerblandningen.

3. Vispa allt med elvisp ca 25 minuter. Det bästa är en elvisp med roterande bunke som sköter sig själv. Det ska vara tjock, poröst och fluffigt.

4. Blanda kokos och kakao. Strö ut en del av det som ett täcke i en form.

5. Häll sedan smeten i formen och strö över så mycket kokosblandning som fastnar och spara resten till sidorna så att dem blir helt täckta.  Låt smeten stå kallt tills den stelnat ca 2  timmar.

6. Skär det sedan i önskade rutor och doppa sidorna i kokosblandningen så att bitarna är täckta.

(Tycker man inte om smaken av kakao så kan man säkert byta ut det mot chokladpulver eller riva lite choklad och blanda det med kokos.)


// Marre


Inga kommentarer: