söndag 24 november 2019

24 November 2019 Mer bakrecept till jul

Hej.

Hittade några recept för bakning som jag tänkte testa på till julen och ville dela med mig av det till er.
Mycket recept har det blivit men bakar mer till julen än resten av året.

Marsipanbollar.

Marsipan
Hasselnötter
Vitchoklad

1. Kavla ut marsipanen och "rita" cirklar, lägg en halv hasselnöt i varje cirkel och rulla ihop marsipanen till en boll. 
2. Smält den vita chokladen och doppa marsipanbollarna i. Låt sedan chokladen stelna.

(Lånad bild)

-----

Hemmagjorda Bounty

50 g Smält Smör
3 dl Kokos
2 dl Florsocker
1 tsk Vaniljsocker
1/2 dl Vispgrädde

Garnering:
100 - 150 g Mörk Choklad

1. Blanda ihop smör, kokos, florsocker, vaniljsocker och grädde. Ställ smeten i kylen en stund.

2. Rulla smeten till små bollar och lägg dem på en skärbräda, tallrik eller uppläggningsfat. Ställ kokosbitarna i frysen ca 30 min.

3. Doppa kokosbitarna i smält mörk choklad. Lägg dem sedan på ett bakplåtspapper för att låta chokladen stelna.

(Lånad bild)

Tycker dessa ser jätte goda ut, så det ska bli intressant att testa dem. 

Ha det gott

Kram Kram Marre

(Lånad bild)

2 kommentarer:

Annie sa...

Marsipanbollarna tyckte jag var en kul idé! Jag brukar göra enkla marsipanbollar till min mamma som ÄLSKAR marsipan, men det skulle vara kul att variera sig med en nöt inuti... Själv ska jag nog testa att göra Oreobollar i år eftersom syrrans familj är galna i oreokakor. Själv äter jag inte choklad förutom hemmagjord chokladkola.....

Marre82 sa...

Ja min sambo älskar marsipan så gör det mest för hans skull, jag håller med om det där med choklad. Vanlig choklad är lite sött för min del i så fall ska det vara små löv tunna bitar av choklad. Men hemmagjord chokladkola mums det gjorde vi alltid hemma när jag var liten och jag har fortsatt att göra dem till varje jul. Detta kanske blir första året som jag inte hinner med det.