torsdag 20 september 2018

20 September 2018 blogg 2 Julen favoriter för mig lista

Hejsan igen.

Satt och sökte lite på jul nyheter för att se om man kan hitta något mer. Så fort jag hittar något skriver jag upp det i ett dokument för att komma ihåg det till andra blogg inlägg här på jul sidan. Jag har mycket att skriva om då listan har blivit lång. 

Anledningen till att jag bestämde mig för att skriva igen idag är för att jag hittade en rolig lista som jag tänkte lägga upp här. Det är en lista på olika frågor som tillhör julen och under varje sak skriver jag vad just jag tycker om. 



*Julens favoriter för mig.*

*Adventsljusstake eller adventsstjärna?*

Adventsstjärna tycker jag har ett mysigt sken, tycker även om ljusstakar. men stjärnorna är helt klart mina favoriter.


*Riktig gran eller plastgran?*

Vi har två plastgranar då man slipper barren och mina fingrar slipper göra ont. Tål inte barren på granarna. Jag älskar granarnas doft men det finns så mycket doft sprayer och doftljus att välja mellan så jag håller mig till det. 


*Lussekatter med russin eller utan russin?*

Jag är inte så mycket för lussekatter då jag inte tycker om saffranssmaken.

*Risgrynsgröt eller ris á la malta?*

Ris á la malta är så gott med saftsås till.


*Julfirande hemma eller utomlands?*

Hemma helt klar, jag har aldrig varit utomlands och det är inget som lockar mig heller.



*Köttbullar eller prinskorv?*

Kan inte välja, jag tycker om både köttbullar och prinskorv, ett måste på julbordet för min del.


*Julskinka eller lax?*

Jag väljer julskinka, det brukar finnas lax på vårat julbord med men det är mest för min sambos skull.


*Röda eller vita dekorationer?*

Röda då jag älskar julens färger, vill hellre att det ska vara vitt och mysigt ute. 


*Ge bort eller få julklappar?*

Ge bort julklappar är nog det roligaste jag vet, att gå ut och hitta något för just den personen, även att få slå in paket för att sedan ge bort det och se leendena över vad man fått. Det värmer mer än något annat att få göra någon glad. 


*Lussebullar eller pepparkakor?*

Pepparkakor.


*Glögg eller julmust?*

Glögg är något som jag älskar på vintern det värmer och är gott.


*Apotekarnes eller Nygårda?*

Dricker inte så mycket dricka med kolsyra i, men visst det kommer nog bli att man köper julmust även detta år.


*Snö eller ingen snö?*

Snö, speciellt hela december får det vara snö sen bryr jag mig inte så mycket om det. Är som Bambi på hal is när det är snö och halt. Men just under juletider vill jag att det ska vara snö.


*E-shopping eller butiksshopping?*

Båda funkar, jag älskar att se allt fint butikerna har ute inför julen, men jag tycker också att det är mysigt att sitta hemma och titta igenom vad alla webb butiker har att erbjuda.

*Amaryllis eller julstjärna?*

Amaryllis helt klart, blommorna är vackra. Julstjärnor är fina dem med, men dem trivs inte riktigt med mig då jag lyckas få dem att vissna på kort tid.

*Tomtar eller änglar?*

Tomtar tycker jag är mer juligt. Änglar kan man ha året runt.


*Två sorters hemlagat julgodis?*

Knäck och choklad kola


*Två favoriter när det gäller julpynt?*

Julgranen och julgardiner, hade jag fått välja två till så hade det blivit ljusslingor och glitter.


Favorit julbordsrätter?

Jansson, julskinka, köttbullar, prinskorv och omelett.


************************************

Jag längtar efter att få se jultidningarna i affärerna och att få testa lite juliga smak-nyheter. Jag längtar även efter få slå in julklappar. Även att få städa och pynta i varje rum.

Ha det gott 
Kram Kram // Marres82




Inga kommentarer: