måndag 11 december 2017

11 Decmeber

Hejsan

Jag har suttit och funderat på vad man kan göra med pepparkaksdeg. Min sambo köpte pepparkaksdeg då han tänkte att jag kanske skulle tycka att det är roligt att göra pepparkakor. Men sist vi var och handlade köpte vi två stycken lådor med pepparkakor, så känns lite tråkigt att göra mera. Så jag satte mig och letade lite recept på vad man kan göra med pepparkaksdegen om man inte vill göra pepparkakor av dem.

Jag hittade lite roliga idéer som t.ex att göra som Jitterbuggare att man använder sig av kakdegen och mandelmassa.

Man tar 100 g pepparkaksdeg och 100 g mandelmassa, kavlar ut dem var för sig till tunna fyrkanter. Sen lägger man över fyrkanten med mandelmassan på pepparkaksdegen och rullar ihop dem till en rulltårta. Låter rulltårtan vila en stund i kylen medans man väntar på att ugnen ska bli varm 225 grader. Sen skär man rulltårtan i tunna skivor och lägger dem på plåt med bakplåtspapper och gräddar dem i ca 5 minuter.

(Lånad bild på internet, men ville ha en exempelbild på hur det kan se ut när man skärt i tunna skivor.)

Det andra jag funderar på är dessa kakor 

Kan man inte göra något sådant med pepparkaksdegen med?  Samma sak med dessa borde man kunna göra med mandelmassa och pepparkaka.
Har ni några tips på vad man kan göra med pepparkaksdeg om man känner att man inte vill göra det vanliga baka pepparkakor. Så kom gärna med tips.

----------------------------------------------
Lite bilder på julpyntet här hemma.





Bättre bilder får jag ta senare, då sambons kamera är bättre.

Ha det gott.

Kram Kram // Marres82

Inga kommentarer: